torstai 17. maaliskuuta 2016

Lastenleirille Venäjälle! 2002

Olen ollut kolmena kesänä mukana ohjaajana lyhyillä kristillisillä päiväleireillä Lahdenpohjassa (ven. Лахденпо́хья) ja Miinalassa (ven. Ми́йнала) Venäjän Karjalassa. (Paikannimet ovat siis yhä suomalaisia rajan toisella puolen.)
Ensimmäinen leirikokemus tuli juuri ennen kuin täytin 15 vuotta vuonna 2002. Seuraavat pari kesää leireilin myös. Osasin venäjää vähäsen, oltiin luettu sitä äidin ja isän kanssa kansalaisopistossa. Nämä leirit ja muukin avustustyö sytyttivät minussa kipinän opiskella venäjää vielä paremmin ja lopulta pääsin lukemaan sitä ihan yliopistoon asti.

25.6.2002 Tiistai, menomatka

19.30 Lähettiin kotoa ajamaan klo 12. Ollaan nyt Venäjällä. Ajetaan Jenkillä [meillä oli tuolloin autona Oldsmobile] Käytiin kahviossa syömässä nakkipiirakat. Pysähdyttiin matkalla pari kolme kertaa. Tullista mentiin nopeasti, tullimiehet ihasteli vaan auton moottoria. Ajetaan nyt kohti Lahdenpohjaa. Täällä on vähän ahasta, kun osa tavarasta on takapenkillä. Eka leiri on alkanut jo pari päivää sitten, mennään sinne siis huomenna kesken mukaan.

26.6.2002 Keskiviikko, Lahdenpohjan leiri

06.47 (venäjän aikaa). Ihana herätä tähän aikaan joka aamu. Tultiin eilen illalla Lahdenpohjaan ja mentiin nukkuun keskiyöllä. Majoitutaan kirkossa. Mä oikeesti kuolen väsymykseen. Pakko alkaa pukeen. Mennään tänään lastenleirille johonkin koululle.
19.30 Oli ihan mukavaa. Ilma oli kiva, vähän vaan satoi. Oltiin yhdellä koululla. olin 10-12-
Leiriläiset saivat leirin päätteeksi lahjareput täynnä tavaraa.
vuotiaiden ryhmässä. Siellä oli yksi Katja, joka antoi mulle rannekorun. Ekana oli aamupala, sitten raamis [raamattuhetki], ulkoilua (pelasin lasten kanssa sulkkista), ruoka (söin alle puolet...), raamis ja jossain välissä askarreltiinkin. Ollaan nyt meiän huoneessa. Täällä on Suomesta myös Ruut, se on myös täällä meidän huoneessa. Salissa on menossa rukouskokous.
20.30 Ollaan puol tuntii vaan naurettu väsyneenä.
22.00 Söin iltapalaksi leipää ja pelmenejä (täytettyjä mararooneja). Huomenna alkaa uusi leiri Miinalassa. Tää edellinen oli kolme päivää (ma,ti,ke). Niin me tosiaan askarreltiin "Irina-örkkejä" ja muutakin. Kirjoitin tosi monelle mun osoitteen ja ne sit antoi omiaan mulle. Ainoo vaan, että näissä ei oo nimiä osassa...kiva.
Pitäis alkaa nukkua, huomenna ylös klo 7.
22.15 Nyt äiti sano, että mä en olis saanu ottaa sitä korua vastaan Katjalta. Se olikin sellainen, minkä ne kaikki oli tehny siellä leirillä ja se liitty johonki raamattujuttuun.. äsh. No jaa, Hyvää yötä.

27.2.2002 Torstai, Miinalan leirin 1. päivä

7.30 Huomenta! Söin aamupalaksi puuroa. Pitäisköhän kertoo, ketä suomalaisia meitä täällä on: Kari (leirien päävetäjä), 2xTuula, Eila, Ruut, Elviira (onkohan se venäläinen tai virolainen?) ja meidän perhe. Tänään mennään Miinalaan uudelle leirille. Meen peseen hampaat.
7.40 Kivat, joku oli lyöny välioven liian lujaa kiinni, niin ei meinattu päästä asuntopuolelle. Asutaan täällä pastorin lasten huoneessa. Lähetään Miinalaan klo 8.
19.15 Olihan päivä. Aamunavaus ulkona, raamis, leikkejä (pelattiin sählyä). Lapsia on noin 35. (Lahdenpohjassa oli 60). Kaksi ryhmää (isot vihreitä ja pienet punaisia), olin isoissa. Oli kiva ilma. Raamiksien aikaan vähän satoi, mut ei haitannu, ku oltiin just sisällä. Ollaan yhdellä koululla. Paljon hienompi ja uudempi kuin eilen, vessatkin hyvät, jos vertaa ja ulkona parempi piha. 
Unohdin nimilapun kirkkoon. Päivä loppui klo 16, mut sit venattiin siellä, kun isä kuskas joitain lapsia kotiin. Sit käytiin kaupassa (torit meni jo kiinni). Eila lähti kotiin. Meen nyt suihkuun, osa on jossain uimassa.
20.55 Soinnutin lauluja. Syön "mutteripullaa" ja tuli tässä mieleen yhen Andrein tän päivän legendaarinen huudahdus: "Don't see, don't see!", kun se tarkoitti tyyliin, että "ette sitten nähnyt tästä mitään", kun se jotain pietä mokaili.

28.6.2002 Perjantai, Miinalan leirin 2, päivä

12.45 Satoi äsken. Isoilla on hammasvalistusta ja pienet on ulkona. Istun varaston lattialla. Mun piti yllättäen kertoo mun uskoontulosta raamiksella (ei ollu varoitettu etukäteen), sit Elviira vielä haastatteli mua. Tehtiin sellaiset opetukseen liittyvät rannekorut: musta-punainen-valkoinen-sininen-vihreä-keltainen [synti-Jeesuksen veri-puhdas sydän-kaste-kasvu-taivas] Lähetän omani varmaan Katjalle. Pelasin yhen tytön kanssa soft tennistä käytävällä. Tehään täällä varastossa lahjapakkauksia, näitä annetaan sitten kaikille loppujuhlassa.
19.30 Oli kiva päivä. Pelasin 10-vuotiaan tytön kanssa soft tennistä. Se oli hauskaa. Lapsia tuli tänään enemmän kuin eilen. Esitettiin tän päivän loppujuhlassa draamanäytelmä, olin pääosassa (ei oltu ehditty harjoitella, vähän inspiraatioo... [ehkä tarkoitan tässä kuitenkin, että piti improvisoida :D])
Kirjoitin venäläisten laulujen sanoja ylös. Opetin leikin siihen "Tiedän, että Jeesus kuoli puolestain" -lauluun. Laulettiin sitä tietty venäjäks. Kun leiripäivä loppui, käytiin kaupoissa. Irina osti
pehmohiiriä ja mä ostin soittorasian. Mennään nyt viettään isän synttäreitä yhen Musan luo. Huomenna kotiin. Näin tänään kaupungilla Katjan, mutta se koru oli mulla kirkossa....mätä...
Laululeikkiä vetämässä Ruutin kanssa
Pakkaan kaiken valmiiksi, ei tulla huomenna enää takaisin tänne kirkkoon, vaan ajetaan leirin jälkeen suoraan Suomeen.
23.00 Yritin harjoitella kirjeen kirjoitusta venäjäksi. Hauskaa, muttei oo sanakirjaa.

29.6.2002 Lauantai, Viimeinen leiripäivä

16.30 Ollaan autossa matkalla Suomeen. Herättiin klo 7, pakattiin auto. Leirin aamunavaus oli ulkona ja Kari kertoi kaikille, että mulla on kohta synttärit ja sitten lapset lauloi mulle englanniksi. Sit Musa antoi mulle lahjan. Moni lapsi teki mulle kortin ja jotkut antoi niiden askartelut mulle. Yksi tyttö antoi mulle rannekorun (tällä kertaa se ei ollut sellainen leirikoru). Koululla pidettiin joku tanssiesitys ja me mentiin (siis koko leiriporukka) siksi ajaksi uimaan. Ollaan Sortavalassa, mennään nyt torille. Jatkan kohta.
17.10 Äiti osti lenkkarit. Jatketaan: Sain tosi monelta osoitteet ja kaikki keräsi toisiltaan nimmareita. Mä en uinut siellä rannalla, johon mentiin siis autoilla. Pelasin 8-vuotiaan pojan kanssa soft tennistä. Tultiin koululle takaisin syömään. Ruuan jälkeen 12-vuotias Artur innostui mun kamerasta ja halusi ottaa sillä kuvia. No annoin sen ottaa yhden kuvan, kun filmiä ei ollut enää niin paljon. Loppujuhlassa laulettiin paljon, syötiin lettuja ja jaettiin lahjapaketit kaikille lapsille.
19.15 Ollaan tullissa. Oltais päästy läpi, mutta jostain paperista puuttui yksi leima, äiti käy vielä hakeen sen. Sitten vielä Suomen tulli.
19.30 Suomessa ollaan. Mennään yöksi mummolaan ja huomenna ajetaan kotiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti