torstai 24. maaliskuuta 2016

Lukion opintomatka Petroskoihin

Meillä oli lukiossa ihan huippu venäjänryhmä (joka kylläkin jakso jaksolta kutistui kutistumistaan, kunnes meitä oli enää kaksi, jotka myös kirjoitti venäjän yo-kokeessa). Myös opettaja Emilia oli tosi mukava ja kannustava ja innostui järjestämään meille viikon opintomatkan Petroskoihin syksyllä 2004. Kertomus siitä, miten reissun itse koin. Kuvista suuri kiitos Marille!

5.9.2004 Sunnuntai

15.30 Auto pomppii ja tekno soi. Venäjällä ollaan. Tullissa ei tarvinnut jonotella. Hannu ajoi meidät minibussilla Tohmajärvelle, jossa vaihdettiin venäläiseen kyytiin. Lähdettiin liikkeelle aamulla klo 7. Matkalla mukana siis lisäkseni Iina, Mari, Elina, Suvi ja Emma sekä opet Emilia (venäjänope) ja Minna (bilsanope).

20.40 Muista: Dasha. Unohdin jo äsken mun hostin nimen, pakko kirjoittaa muistiin. Dasha Dasha Dasha, no niin enköhän nyt muista.

Lukion etuovi
20.50 Niin, olen siis Petroskoissa (jälleen pitkästä aikaa). Saavuttiin klo 19 koululle, jossa juotiin teetä ja jakaannuttiin perheisiin majoitukseen. Mun "host" on siis kohta 19-vuotias Dasha, joka juuri lähti ulos poikakaverinsa kanssa. Hän asuu äitinsä kanssa kerrostalossa. Kiva asunto, mä sain Dashan huoneen. Heti saavuttiin ruokapöytään ja tarjolla oli TATTARIA! (inhoon sitä) Mutta kohteliaasti pistelin nassuun. Oon ihan väsynyt, olo on kuin zombilla. Onneksi tänään kaiken voi laittaa matkaväsymyksen piikkiin.. Tota laukkua oli kiva raijata, vaikka nää ei ees asu kovin kaukana
koululta. Käsi tärisee varmaan vieläkin. Nää puhuu tosi hyvää englantia, mut pitäis koittaa kyl mahdollisimman paljon puhua venäjää. Melkein kaiken ymmärsin, mutta en ihan kuitenkaan, eikä mun enkkukaan oo mitään supervahvaa, mut eiköhän tällä pärjää. Näillä on kilpikonna, se kuulemma kulkee täällä vapaana lattialla, joten pitää varoa, etten astu päälle.

Oikeestaan on ihan helmee olla täällä, vaikka en aluksi halunnu lähteä, kun nyt jää esim. serkun häät välistä. Koulukirjat ei tullu mukaan, no riittää, että saan äikän aineen kirjoitettua.
Aamulla ylös 7.45.

6.9. Maanantai

Maisemaa jostain lähiöstä
Mentiin klo 9 koululle, jossa oli tutustumisleikkejä paikallisten kanssa. Sitten matkattiin minibussilla keskustaan. (sellaisia pakettiautoja, joilla matka maksaa noin 10 ruplaa ja se maksetaan poistuttaessa). Käveltiin rannalla ja katseltiin jotain ihme monumentteja. Tihutti vettä. Käytiin myös jäätelöbaarissa. Palattiin koululle, osan hostit oli myös mukana paitsi mun ja Iinan.
Dasha tuli hakemaan mut. Kotimatkalla käytiin ostamassa smetanaa, ruokana oli borssia ja jotain makkaraa ja smetana-tomaattisalaattia. Dashan äiti tuli kotiin juuri, kun lopeteltiin syömistä. Katteltiin tietsikalta Chigago-musikaali venäjäksi dubattuna ja sitten lähdettiin kaupungille bussilla. Nähtiin Dashan kavereita ja sen poikaystävä Jasha. Käveltiin pitkään ja katseltiin rannalla sorsia. Sitten mentiin porukalla kylään yhden Anjan luokse. Aivan ränsistyneen kerrostalon ylimmässä kerroksessa olikin tosi hieno remontoitu koti. Katseltiin valokuvia, syötiin teetä ja keksejä ja puhuttiin venäjä-englantia, osasi joku muutaman sanan suomeakin. "Do you have a.. pojkaustavä?" Lähdettiin kotiin puoli kymmenen maissa, oli jo ihan pimeää ja aika kylmä.
Jasha oli oppinut jostain suomalaisia kirosanoja, tai niin hän luuli. Ainakin hän halusi tietää, käytetäänkö suomessa oikeasti sellaista kirosanaa kuin "hirvenpimppi". Kyllä mä repesin sille, tuli niin puskista. Kivat suomalaiset opettaa aina ihan random-juttuja ulkomaalaisille.
Iltapalaksi syötiin teetä ja sellaista jotain hapanjäätelöpatukkaa (oon syönyt niitä virossa, enkä edelleenkään tykkää niistä).

7.9. Tiistai

Päivä alkoi koululla klo 9 venäjäntunnilla. "Olen kuin perhosentoukka - tykkään kasveista" (Perimmäinen ajatus oli kyllä sanoa, että minusta tulee vielä joskus perhonen, mutta enhän minä sitä osannut sanoa). Sitten luettiin venäläisiä satuja. Ja piti lukea ääneen. Se oli vaikeeta, kun ei ollut merkattuna niitä sanapainoja kuten oppikirjoissa.
Kierros ympäri koulun, jonka jälkeen mentiin tutustumaan suomen kielen tunnille. Ne harjoitteli juuri imperfektiä. Sitten piti keskustella niiden oppilaiden kanssa suomeksi. Käytännössä se vaihtui kyllä aika pian englantiin. Mun oikeesta parista en saanut selville oikein mitään, mutta siihen tuli joku jätkä kyselemään, mitä teen illalla ja kiinnostaako lähteä pubiin. Tai jotain. Ei kiinnostanut.
Sitten syötiin koulun kanttiinissa täytettyä paprikaa, ihan hyvää.
Nukkeja oli vaikka minkälaisia.
Käytiin jossain nukkemuseossa, opas selosti suomeksi haltioista ja henkiolennoista ja lopuksi oli mahdollisuus ostaa kotiin kodin haltia -nukke. En oikeen diggaa ostaa kotiini "henkiä" edes läpällä, niin jätin ostamatta. Muut taisi kyllä ostaa, ei kait siinä ihan hauskan näköisiä ne nuket kyllä oli.
Joukkiomme nukkemuseossa,  (paitsi Emilia, joka on kameran takana.)
Sitten käytiin ortodoksikirkossa. Se oli hieno. Piti pistää huivi päähän. Paljon ikoneita ja tuohukset haisi. Hakeekohan monetkin kirkosta vaan tunnelmaa ja fiilistä? Hakisivat Jeesusta, siltä saa aidon rauhan.
Asiasta kukkaruukkuun: Marin host on vissiin jotenkin niin outo, että Mari muuttaa loppuajaksi Iinan kanssa samaan paikkaan.
Lähdetään kohta guljaileen (eli pyöriin  kaupungille) ja taas sen Anjan luokse. Tällä kertaa Masha kävi hakeen mut koululta, kun Dashalla oli vielä luentoja.
 23.45 Käytiin tosiaan Anjan luona kylässä (aina kyläillessä pitää viedä jotakin, niin ostettiin matkalla keksipaketti. Näin matkalla myös Emman, joka ajoi ohi bussilla.) On muuten aika kylmä niin ulkona kuin sisälläkin. No, nyt ehkä nukun. Meidän lukiolla vietettiin tänään liikuntapäivää, voi harmi, että se jäi nyt välistä. köh, tosi harmi.

8.9. Keskiviikko

Tän päivän spesiaalisana oli "babushka" (suom. mummo).
Klo 10.30 lähettiin minibussilla matkaan ja ajettiin 1½ h johonkin vepsäläismuseoon. Vepsäläiset on Suomen sukulaiskansa, niitä on tosin jäljellä enää tyyliin 500 ihmistä. Museossa oli vaikka mitä - ja tosi kylmä. Jotkut mummot lauloi meille vepsänkielisiä lauluja, kyllä siitä jotain ymmärsikin. Sitten saatiin teetä ja piirakoita. Nadeshda-ope tarjoili teetä samovaarista ja alkoi selittää mulle kovasti jotain ja unohti sen samovaarin auki ja sitten koko pöytä lainehti. Hups.
Mummokuoro
Vanhanaikaista asumista

Museo ulkoa päin
Ajettiin takaisin ja päästiin nauttimaan kouluruokaa. Muuten ihan jees, mutta ne oli paistaneet joukkoon myös Maunon. Mauno oli siis joku torakka-ötökkä ja se oli mun lautasella. Ruokahalu meni siinä, en oo syönyt tänään siis oikein kunnon ruokaa. Mutta pidettiin sitten Maunolle hautajaiset.
ruokala
Sitten oli venäjäntunti. Ja se babushka-juttu tulee siis siitä, kun Marin edellisessä majapaikassa oli semmonen outo mummeli, joka vaan hoki koko ajan, että "syö!". Tai jotain sellaista ja sitten, kun tunnilla piti taivuttaa sanaa "babka", niin opettaja kertoi, että siitä saa hellittelymuodon "babushka" Emilia repes totaalisesti, kun yritti tulkata sitä meille ja kaikki muutkin alkoi hihitellä. Että outoja nuo suomalaiset...
Koulun jälkeen katseltiin hetki Dashan luona telkkua ja lähettiin taas bussilla keskustaan ja matkalla seuraamme liittyi varmaan venäjän parhaimman näkönen jätkä, joku Dashan kaveri Sasha. Mutta keskustassa se häipyi eri paikkaan kuin me, pöh.. Mentiin taas Anjalle, jossa Jasha korjasi edelleen tietokonetta ja me muut hörpittiin teetä.
No nyt hyvää yötä!

9.9. Torstai

klo 8.30 Torstai on erittäin hyvä päivä istua venäläläisellä oppitunnilla.
Ollaan siis tosiaan Emman kanssa jo koulussa ja päädyttiin oppitunnille. Dasha lähti jo yliopistolle, niin siksi mäkin tulin taas etuajassa, meidän ohjelma alkaa klo 10. Taas mulle lykättiin banaaneja evääksi, edellinenkin vielä syömättä, niin mulla on nyt repussa kolme banaania... ja mua ärsyttää, että jätin toppatakin kotiin, kun täällä on jatkuvasti niin kylmä. Hmm. mitäköhän toi ope selittää? Se on se sama nainen, joka opettaa meille täällä venäjää. Väsyttää. Mut tää on kiva tunti, kun ei tarvii seurata opetusta. On muuten välillä hiukkasen helmee hengata kolmantena pyöränä, kun eilenkin bussipysäkillä Dasha ja Jasha vaan tyyliin nuoli toisiaan ja mä hyppelin vieressä tasajalkaa, etten jäädy. Ja tänään mennään kai illalla Jashalle kattoon leffaa, että odotan innolla...

23.00 Tänään oltiin museossa, oli kuolettavan tylsää. Saatiin sieltä kalenterit, ne jäi kai kaikki Iinan reppuun..? Sitten shoppailtiin. Ostin pehmobambin (110 ruplaa), sanakirjan (120 rpl) ja huivin (150 rpl) plus kaikkea turhaa krääsää. Sitten ostettiin kimpassa Hannulle (se kuski) semmoinen upea koirapehmo, joka tanssii, hyppii ja laulaa. Ihan läppä. Se päätyi nyt opettajien majapaikkaan ja Minna pistikin puol tuntia sitten viestiä "Hei jump, jump, jump, pikku-baabuskat! Ollaan testattu jump-koiraa ja päätelty sen olevan bileiden henki. Keksittekö sille hauskan nimen? Ja ei kun syökää! -m&e". Huumori kukkii.
Syötiin koululla puol kahden maissa muusia munakoisokastikkeella. ihan jees, eikä yhtään Maunoa ruuassa tällä kertaa :). Sitten venäjäntunti. Harjoiteltiin jälleen näytelmää, joka pitää lopuksi esittää. (Siis luetaan näytellen satua jättinauriista). Mä sain sitten pisimmän vuorosanan, reilua.
Muun muassa he opastivat meitä tanssien saloihin.
Sitten oli salissa jokin kansantanssihomma. Mentiin vanhoja venäläisiä piirileikkejä, sisälsi mm. eräänlaisen halibingon. helmee. jotain tanhutansseja myös ja sitten juotiin teetä. Lopetettiin puol 5. Dashalla kesti hetken tulla, juttelin sen aikaa Minnan ja Emilian kanssa pihalla.
Lähdettiin miltei heti guljaileen. Käveltiin Dashan ja Jashan kanssa Anjan asunnolle asti, josta Anjakin tuli käveleen ja nähtiin sitten muitankin, Masha ja Aljog ainakin. Käytiin kaupassa, jossa törmättiin Minnaan ja Emiliaan. Sitten mentiin Jashan kotiin. Se asuu ihan keskustassa isovanhempiensa kanssa. Niillä on ihana kissa, Vasha (oikeesti, miten kaikkien nimi voi loppua asha!!?). Se oli tosi iso kolli. Katteltiin leffaa (Bad Boys II), mutta se jäi kesken, kun kello tuli niin paljon. Ihan hyvä vaan, aika tympeä leffa. Tultiin kotiin ja syötiin voileipiä ja teetä. (koko ajan teetä. Äiti lähetti mun mukana tänne tuliaiksisi kahvipaketin, taisi mennä ihan hukkaan, heh.)
Mun nilkka on todella kipee, en tajuu, venäytinköhän sen tai jotain. Pitäisi vielä opetella ne vuorosanat. "koshka za zhutsku, zhutska za vnutshku, vnutshka za babku, babka za dedku, dedka za repku. tjanut-tjanut, vytjanut ne mogut"*... no tuon verran tuli ulkomuistista, mutta en osaa lausua kunnolla niitä ч ja ж -kirjaimia kunnolla. noh, öitä!

*alkuperäinen teksti oli siis venäjäksi, tähän koitin translitteroida. ja suomeksi sama kuuluu suunnilleen: "kissa (tarttuu) zhutska-koiraan, zhutska lapsenlapseen, lapsenlapsi mummoon, mummo pappaan, pappa nauriiseen. Kiskovat ja kiskovat, mutta eivät saa kiskottua (naurista) irti maasta."

10.9. Perjantai

8.20 Viimeistä viedään! Yöllä oli tosi kylmä ja näin outoja unia. Oon kai vähän kipee, tai no oon ollu koko viikon ja mun host-mama on joka päivä vaan hokenut mulle, että "take some honey", joten hunajaa oon kyllä syönyt varmaan koko vuoden edestä. No, koitetaan jaksaa.

15.00 Uh, olen ihan täynnä. Syötiin keittoja ja pelmenejä ja salaattia. Oli tosi hyvää ja alan jo tottua smetanaan. Kohta lähetään ostoksille.
Oltiin tänään koko päivä koululla. Aamulla tehtiin jotkut pienet nuket. Niillä on valtavat tissit ja niihin liittyi ennenmuinoin jotain magiaa. eh. Sitten oli venäjän tunti. Muodostettiin lauseita ja
lopulta ei riittänyt aikaa sille näytelmälle (jesh!). Saatiin itsellemme kirjat siitä naurissadusta. Sitten mentiin vierailemaan oppitunneille. Muut meni enkun tunnille, mutta mä ja Mari päädyttiin kuviksen tunnille. Maalattiin jotain lasipulloa jollain mönjällä, jossa oli suolaa ja liimaa... tuli aika taiteellinen. Sitten pidettiin loppukooste matkasta ja päästiin kotio. Opet antoi meille t-paidat, jotka me annetaan kiitokseksi meidän hosteille. Mulle ne antoi kaksi, että annan sellaisen myös Jashalle.
Mutta ei kai just nyt muuta, jatketaan.

11.9. Lauantai

8.20 Huomenta! Herään jo ihan itsestään tähän aikaan. Lähdetään klo 9.45, joten on tässä vielä hetki aikaa. Vähän haikeeta lähteä, tulee taas hetkeksi ikävä. Mutta muistot jäävät elämään, jne.

Eilen kierrettiin varmaan kaikki Petroskoin kaupat, mutta ostin vaan sellaisen mininallen. Se roikkuu nyt mun kännykässä. Joo, kierrettiin alkuun Dashan kanssa kaksin, mutta myöhemmin Jashakin tuli. Joskus jo 7 aikaan tultiin kotiin ja Dasha leipoi omenapiirakan. Mä soittelin vähän pianoa, mutta se oli ihan epävireessä. Teetä ja piirakkaa nautittiin ja sitten katseltiin tietokoneelta Karvinen-elokuva - venäjäksi tottakai. Se oli oikeestaan aika huono. Annoin ne t-paidat ja molemmat kauheasti kiitteli.
Tänään saadaan kellossa tunti takaisin, kun palataan Suomeen.

17.00 (suomen aikaa). Ajellaan. Käytiin just Savonlinnassa Hesessä.
"I gotta jump, jump, jump - that's what I do!" Oh yeah. On popiteltu sillä koiralla, se nimeksi tuli Boris. Mutta joo, palataanpa aamuun.
Ennen kymmentä lähettiin ajaan. Haikeat hyvästit heitettiin. Matkalla popiteltiin Komarovaa (Iinan ja Marin lemppari...) Ennen rajaa käytiin vielä kaupassa, ostin 2 litraa vaniljakolaa. Tullissa ok, paitsi piti jonottaa 45 min Suomen tulliin. Saatiin opeilta muistoksi kortit ja maatuska-avaimenperät. Matka meni hyvin Maunosta huolimatta.
Tohmajärvellä vaihdettiin autoa, Hannu oli siellä siis vastassa ja lahjoitettiin se Boris-koira siis sille, kun hän meitä niin pitkät matkat joutui kuskata. Kaikki vaan repeili, kun pistettiin koira hyppimään auton viereen.. Nyt Hesen edessä Minna ja Emilia hyppi myös :D
On kyllä ollut hullun hauska matka.
23.00 Ohi on. Olin kotona n. klo 21, "Hannun halpamatkat" toi mut meille kotiin asti, kun ei meillä ollut ketään, joka voisi hakea, kun kaikki porukat on siellä serkun häissä.
Oli todella helmee, mutta on kiva olla kotona.