torstai 19. toukokuuta 2016

Leirikoulu Englannissa 2003

Tervetuloa yläasteelle!

Leirikouluvihkon kannet
Peruskoulun 9. luokan päätteeksi lähdimme viikoksi leirikouluun Isle of Wightille Iso-Britanniaan. Matkustin tuolloin elämäni ensimmäistä kertaa lentokoneessa. Tuohon aikaan super eksoottista olivat mm. kolmioleivät, etikkasipsit ja ohutmuovista tehdyt muotoillut limupullot. Tältä reissulta minulla on kaksi matkakirjaa: "virallinen" opettajankin lukema leirikouluvihko, johon tehtiin myös matkalla koulutehtäviä sekä oma päiväkirjani, josta olen poiminut muutamia lisäyksiä (kursiivilla). Matkan talletin myös videokameralla ja muutamia valokuvia tuli napsittua filmikameralla, tosin lähinnä koulukavereista. Lisäksi koostin vielä yhteen muistivihkooni kollaasin kaikenlaisista lappusista ja kuvista. Sen vihkon sivut toimittavat tässä nyt kuvituksen virkaa (klikkaa isommiksi). Ainakin oli hyvin arkistoitu reissu.

Leirikoulun ohjelma

26.5. Maanantai
9.30 Kokoontuminen, Ryde-suunnistus
12.45 Portsmouth
Kokoelma kuitteja ja muuta sälää

27.5. Tiistai

21.05 Helsinki, kotimatka.

Päiväkirja

23.5.2003 Perjantai

10.40 (Englannin aikaa) Istun nyt bussissa, ajamme Lontoossa. Heräsin 03.15 (Suomen aikaa). Hassu aika syödä aamupala. Kaveri tuli hakemaan klo 4 ja sitten suunnattiin kirkonkylälle. Linkku lähti assalta puol 5. Ajettiin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Siellä vähän hämilläni olin juu, mutta kaikki sujui hyvin. Ostin adaptorin, kun englannissa on erilaiset sähköpistokkeet. Koneessa istuttiin aakkosjärjestyksessä. Olihan helmi matka. Lento kesti puoli tuntia ylimääräistä (kova vastatuuli tai jotain). Syötiin koneessa aamupala. Nyt pitää lopettaa ja kuunnella opasta, koska se tuli vihdoin.
Lentolippu ja epäonnistuneet turistikuvat
11.40 Pysähdyttiin kierroksella yleiseen vessaan. Osa ihmetteli pinkkiä vessapaperia.. ai että kun omituista, heh. Ostettiin myös sandwich (emmä osaa) no niitä leipiä, mut bussissa ei saa syödä, pöhköä... Jatketaan...
12.55 Huh huh. Pikakierros Lontoossa. Yritin ottaa valokuvia. Opas lähti meneen. Nyt täällä sataa. Aletaan ajaan Isle of Wightille. Nälkä.
14.45 We had a break. Mä kuvasin  sieltä videoo. Mä oon vaan räpsinyt täällä nukkuvista ihmisistä kuvia kaikkien kameroilla. Noilla jätkillä oli kyllä niin lennokasta juttua. Tää bussissa olo jo tympii. Jatketaan matkaa, enää ei sada.
17.30 Ollaan nyt Rydessä meidän "perheessä". Se on vanhahko pariskunta Poppy ja Edward (Ted), vaikuttaa kivoilta. Tultiin tänne saarelle lautalla.
18.50 Syötiin ranskalaisia ja kalapuikkoja ja JÄÄTELÖÄ! Lähdetään kohta kävelylle. Näillä on koira, ihana musta labradorinnoutaja Bonnie. Väsyttää niin, etten meinaa pysyä pystyssä.
22.15 A-M ja Katja on suihkussa, mä kävin jo ja oon nyt yksin yläkerrassa. A-M ja Katja nukkuu samassa huoneessa, mulla on oma huone. Oltiin kävelyllä ympäri Rydee ja törmäiltiin koulukavereihin. Juotiin teetä ja keksiä täällä huoneessa. Helmee, mut väsyttää hirveesti, alan nukkuun, Öitä!
Englanti! Helmi päivä (tarkemmin oon selostanu leirikouluvihossa). Olin ekaa kertaa lentsikassa, nukuin hetken ja juttelin tosi järkeviä Pekalle ja Hidenille, joka tosin nukku melkeen koko matkan. Päädyin siis niiden väliin, koska aakkosjärjestys. Pekka otti pippuria kotiin matkamuistoksi, hehe. Ei koskenut korviin nousu tai lasku.
Poppy esitteli meille kaupunkia. Sillä oli päällään toppatakki, mutta sitten vaan ohut hame.
Tänään oon siis reissannut maalla, merellä ja ilmassa.

24.5. 2003 Saturday

7.45 I just woke up.
8.35 We eated ate breakfast (cereals, toast and marmalade) Öh joo. Sitten mä kuvasin videokameralla puutarhaa, kun Poppy tahtoi esitellä. Oli paljon kukkia. Puol 10 on tapaaminen bussiasemalla, Ted kai vie meidät sinne.
9.40 Ollaan linkkuassalla (oltu jo ½h) Lähetään varmaan kohta johonkin? Kaikki on kyllä jo täällä.
10.20 Istun nyt bussissa (doubledeckerin yläkerrassa!) Saatiin kahen päivän bussikortit, voi matkustella niin paljon kuin jaksaa, bussilla siis. Ostin muutaman postikortin.
12.45 Ollaan Newportissa. Oltiin täällä 2 tuntia shoppailemassa. Seuraavaksi mennään Osborne houseen. Mä ostin paidan, mut Eeva osti roskiksen ja nyt sen tarttee kantaa sitä mukana.
13.45 Syödään eväitä Osborne Housen pihalla (Saatiin perheistä lounaspaketit, majoneesivoileipiä).
19.00 Syötiin juuri "kotona" päivällinen: sipsejä, papuja, purkkilihaa ja salaattia. Katseltiin Osborne housessa tosiaan kukkia ja puutarhaa ja patsaita ja oli jotain koulutehtäviä siihen liittyen.
22.50 Oltiin joo tuolla hengailemassa ja saatettiin Ilona kotio, jee. Alan nukkuun, eli moro.

25.5.2003 Sunnuntai

8.15 Taas on herätty ja puettu, meen aamupalalle, jees.
12.00 Ollaan Sandownin Zoossa. Täällä on tiikereitä ja kaikenlaisia apinoita, videokuvaa löytyy niistä. Tultiin tänne puol 11 ja vielä pitäisi tunti olla.
13.45 Ollaan nyt Shanklinin rautatieasemalla, tultiin tänne bussilla ja nyt junalla takaisin Rydeen.
15.45. Huh huh, mä melkein äsken yrjösin! Toivottavasti en tuu kipeeksi... Se juna, millä me tultiin, heilu ihan kauheesti kuin joku vuoristorata. Sitten käveltiin ympäri Rydee. Yksi kauppa oli ainakin auki. Ostin sieltä semmosen hienon "Love is..." paidan. Se myyjä unohti varashälyyttimen siihen paitaan ja kun menin ulos, se alkoi piippaan. Ihan pelästyin. Sit vielä Joni ja Kuisma meni siitä just ohi ja ne nauroi mulle... noloo.
Sini ja Ilona tuli "meille" kylään, nyt ne on kyllä jo lähteneet. Syötiin muffinsseja ja mehua. Sit mua alkoi yskittää ja tuli huono olo ja oksetti. Nyt lepään hetken.
Oltiin Sinin, Ilonan ja Eevan luona kylässä Katjan kanssa. Pudotin kotimatkalla videokameran maahan, toivottavasti ei hirveästi ottanut kolhua. Toivottavasti ensi yö on lämpimämpi nukkua kuin edellinen.

26.5. 2003 Monday

8.00 Huooooh.  Ei vielä jaksais nousta...
12.50 Suunnistettiin Rydessä. Nyt olla Porthsmouthissa.
23.00 Oltiin Porthsmouthissa shoppailemassa 3 tuntia. Sitten palattiin Rydeen. Illalla oltiin kaikki leffassa kattomassa Matrix Reloaded. Se oli hyvä. Nukkuun!
Matrix on huippu! Oltiin leffassa kattoon Reloaded, se oli vähän sekava, varsinkin ilman tekstitystä, mutta hyvä. Suomalaiset nauroi ihan eri kohdissa kuin britit. Oltiin 3 tuntia shoppaileen, ihan huonoja kauppoja! Aamulla me suunnistettiin ympäri Rydee, eikö sit parempaa ohjelmaa keksiny?! Että, pitää oottaa syksyyn asti sitä Matrixin jatkoa, se loppui ihan kesken. Miten mä kestän?
Tänään oli ruokana 2 hampparia ja perunoita ja PAPUJA, aina vaan papuja, ai elämän kevät.
Eläintarha, automuseo ja kotiinlähtö

27.5. 2003 Tuesday

23.45 Tänään oltiin Salisburyssä ja Beaulieun automuseossa. Kirjoitin jo 2 sivua päivistä, joten en jaksa enää tähän kirjoittaa. Poppy on kipeä.
Aamulla herätys oli klo 7. Syötiin ja lähettiin. Lautalla yli mantereelle (taas siellä pyöri se sama tylsä video!) ja bussilla Salisburyyn. Piti käydä katedraalissa, mutta se olikin maksullinen, niin ei mentykään. Jätkän meni bussissa jotain vesisotaa. Puolen päivän maissa mentiin Beaulieuhun, moottorimuseoon. Kierrettiin alue jollain monoreilillä ja jonossa kaikui näätälaulu... Sitten käytiin Eevan ja Ilonan kaa jossain simulaattorissa. Automuseon tyylikkäin oli ehkä pyöreä appelsiinin näköinen auto tai auto joka oli päällystetty ruokailuvälineillä. Sieltä ajettiin Southamptoniin tunnix (!!) ostoksille. Ostin neljä paitaa. Sitten Porthsmouthiin ja lautalla yli ja takaisin Rydeen. Oltiin jo aikataulusta aika paljon myöhässä, joten soitin puhelinkioskista isäntäperheelle, että tullaan myöhässä päivälliselle. Hurjaa, se nieli mun rahat. Mutta nyt voin sanoa, että oon käyttäny englannissa puhelinkoppia, vaikkei ne oo täällä samanlaisia ku Lontoossa ne punaset. Sitten käveltiin kotio. Poppy on kipeä, joten Ted laittoin ruokaa: pitsaa ja perunaa. Ruuat asetellaan aina lautaselle valmiiksi. Sanottiin, että siksi ei tarvii syödä kaikkea, jos ei vaikka jaksa, mutta eihän sitä kehtaa olla syömättä, kun on oppinut, että kaikki syödään, mikä on lautasella. Sitten kylille hilluun. Rannassa oli sikana mein porukkaa, noh, tietty ne kännäs siellä. Mulla meni hermot siihen meininkiin ja kilahdin vaikka olin ihan selvin päin (ainahan mä oon). Sit juostiin kotio, kun oltiin jo myöhässä sovitusta aikataulusta, no myöhästyttiin vartti.
Muki on yhä minulla vuonna 2016

28.5. 2003 Keskiviikko/Wednesday

9.00 Heräsin tunti sitten, yritän tässä pakkailla.
12.40 Oon bussissa. Hyvästeltiin isäntäperhe satamassa, kauheesti vaan vilkutettiin. Saatiin vielä vikat eväspaketit. Meidät tuotiin autolla laiturin päähän. Hei hei Ryde ja Isle of Wight. Lautalla yli ja bussiin. Poppy ja Ted oli ihan loppuun asti satamassa, söpöä. Jäähän niitä hiukan ikävä...noh mähän heittäydyin tunteelliseksi. Saatiin niiltä muistoksi mukit. Ja matka jatkuu.
21.30 Suomessa ollaan! Moro moro.